Het is fantastisch als cliënten blij zijn je te zien.

Daphne Dubois is 27 jaar en werkt bij zorginstelling Abrona. Ze heeft het erg naar haar zin en haalt veel energie uit haar huidige functie als persoonlijk begeleider. Een baan waar ze overigens niet alleen zelf blij van wordt. Ook haar cliënten zien haar graag verschijnen.

‘Ha, Michiel, hoe is het met je vandaag?’ Vrolijk kijkt Daphne de oudere man in de rolstoel aan. Zijn ogen beginnen direct te stralen.

Drie jaar werkt Daphne nu als persoonlijk begeleider bij Abrona. Haar werkzaamheden zijn divers. Ze stelt bijvoorbeeld ondersteuningsplannen op, voert gesprekken met cliënten en coacht collega’s binnen het team. ‘Ik kan mezelf voortdurend ontwikkelen en er zijn goede doorgroeimogelijkheden. Via het Leerplein van Abrona heb ik verschillende cursussen gevolgd, zoals ouderenzorg, palliatieve zorg en omgaan met epilepsie. Ik vind het belangrijk om te blijven leren.’

Hoe belangrijk iemand zijn persoonlijke ontwikkeling ook vindt, het welzijn van cliënten staat voorop. Dit onderstreept Daphne volkomen. ‘Je moet je kunnen inleven in de situatie of het gevoel van een cliënt. Goed luisteren is erg belangrijk en voldoende zelfvertrouwen hebben. Ik deins niet zomaar terug als het gaat om de belangen van de cliënten. Ik kom echt voor ze op.’ Dat is niet altijd eenvoudig, want op de afdeling van Daphne wonen ouder wordende volwassenen, met verschillende problematieken. Dat betekent dat je stevig in je schoenen moet staan. ‘Ik vind het een uitdaging om er samen met de bewoner een fijne dag van te maken. Als een cliënt mij in vertrouwen neemt of mij aan het eind van de dag bedankt, ben ik blij. Daar doe ik het voor.’

Als persoonlijk begeleider schakelt ze snel en is ze flexibel. ‘Dat is nodig, want een dag loopt vaak anders dan gepland. Je moet je snel aanpassen naar de situatie.’ Maar boven alles heeft Daphne een scherp oog voor de cliënt en doet ze graag iets extra’s, zoals het opdoen van make-up bij vrouwelijke bewoners. ‘Dat kleine beetje extra aandacht maakt het verschil.’

Over Abrona zegt Daphne: ‘Het is een prettige organisatie met een gezonde en innovatieve blik op de toekomst. Het team waarin ik werk is ambitieus en dat wordt toegejuicht. Er zijn altijd mogelijkheden cursussen te volgen die aansluiten bij je werk om je verder te ontwikkelen als zorgprofessional.’ Dat ze zich kan inschrijven voor veel innoverende projecten, voedt de professionele nieuwsgierigheid. ‘Ik zeg bijna overal ja op, maar ik vind ook alles leuk. Daar ligt nog wel een uitdaging’, zegt ze lachend. ‘Misschien nog een cursus timemanagement volgen?’

In de auto terug naar huis overdenkt ze haar dag. Ze maakt afspraken met vriendinnen om lekker te winkelen of te Netflixen. ‘Ik neem mijn werk niet mee naar huis. Dat is belangrijk om de volgende dag vol nieuwe energie te beginnen. Ik heb er nu al zin in.’